Virtual Reality
VR is een belangrijk onderdeel van “Het nieuwe leren”. De grootste innovaties op gebied van educatie en onderwijs vinden plaats door middel van de inzet van Virtual Reality of Augmented Reality.
Scenario's in Virtual Reality bieden de mogelijkheid om extra trainingsmogelijkheden te creëren tussen theorie en praktijk in. Waar rollenspellen vragen om veel extra materialen, extra mensen en veel wachttijd oplevert voor studenten, kunnen in VR meerdere studenten tegelijkertijd hetzelfde scenario trainen.
Leren middels Virtual Reality heeft, in vergelijking met andere vormen van digitaal leren, een aantal specifieke voordelen:
- Uit onderzoek blijkt dat VR-ervaringen hetzelfde mentale proces op gang brengen als ervaringen opgedaan in de echte wereld. De manier waarop wij leren van ons handelen, en ervaringen opdoen, is in VR vrijwel gelijk aan de realiteit.
- De mogelijkheid tot interactie en een viscerale reactie op wat wordt ervaren in de virtuele wereld zijn twee dingen die ervoor zorgen dat de ervaring beter herinnert wordt en meer impact heeft.
- VR geeft studenten en andere gebruikers de mogelijkheid om effectievere, meer realistische en vooral praktische ervaring op te doen dan op papier of online. Dit effect is al ruimschoots bestudeerd op gebieden zoals defensie, geneeskunde, gezondheidszorg en veranderingsprocessen.
De VANWV heeft voor (aankomende) professionals in het veiligheidsdomein diverse VR-scenario’s ontwikkeld in samenwerking met Bright Alley en Ordina.
Op locatie Kranenburg wordt in de VR.Cade gebruik gemaakt van HTC Vive Pro VR-sets. Het lokaal is ingericht met 8 speelvelden. Bij ieder speelveld is er ruimte voor 3 studenten; ; 1 als speler, 1 als bedienaar en 1 als observator. Daardoor biedt de VR.Cade de mogelijkheid om 24 studenten tegelijkertijd gebruik te laten maken van de scenario's.